Hoe kan ik starten

Lees je in!

Zoals met iedere aanpassing in het dieet is het belangrijk om van tevoren goed onderzoek te doen naar de voor- en nadelen van deze aanpassing. Dit is natuurlijk niet anders bij het overstappen naar een ketogeen dieet.

Hoewel veel mensen het doen overkomen dat het een geweldig dieet is en eenvoudig is vol te houden, zijn er waarschijnlijk ook genoeg momenten dat het lastig is om vol te houden. Tijdens deze dipjes is het belangrijk om te weten waar je het voor doet.

Er is gelukkig veel informatie te vinden over een ketogeen dieet of low-carb-high-fat (LCHF) diëten. Sommige artikelen zullen een dergelijk dieet de hemel in prijzen, anderen met de grond gelijk maken. Daarom is het goed om zelf een goed beeld te hebben van wat het precies inhoudt. Te zijner tijd zal ik ook veel van de benodigde informatie op deze site plaatsen. Het spreekt voor zich dat ik positief tegenover dit dieet staat.

Menu voor de eerste weken

Voor een goede start is het van belang dat je weet wat je wel en niet mag eten. In het begin komt er veel informatie op je af en kan het zo zijn dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Daardoor kan het voorkomen dat je, onbewust, veel meer koolhydraten eet dan je eigenlijk wilt. Of misschien te weinig eet, waardoor je metabolisme vertraagt.

Ik vind het dan ook verstandig om op zoek te gaan naar plan waar de eerste weken van een ketogeen in staat beschreven. Je hoeft dan niet zelf na te denken over voldoende variatie, de verhoudingen van de macronutriënten en of je wel voldoende overige voedingsstoffen binnen krijgt.

Een goede start, voor mij, was het 30-dagen plan dat ik had gevonden op de site Ruled.Me. Na het aanmelden voor de nieuwsbrief kun je dit plan gratis downloaden (niet te verwarren met de betaalde Keto-Academy). In het pdf-bestand staan verschillende lekkere gerechten beschreven, maar ook basisinformatie over een ketogeen dieet. Helaas is dit plan wel volledig in het Engels geschreven en zijn de recepten soms onvolledig en soms moeilijk te lezen.

Een ander boek, dat ik ook heb aangeschaft, is The Essential Keto Cookbook. Dit boek bevat, naast de vele recepten, ook weer een maaltijd plan voor de eerste weken. Uiteraard ook weer in het Engels geschreven.

Ik zal op deze site ook mijn meest favoriete recepten plaatsen en een mooi maaltijdplan samenstellen. Dit plan kan dan ook gebruikt worden als richtlijn wanneer je start met een ketogeen dieet. Mocht je daar niet op kunnen wachten, dan zou je een van de bovenstaande boeken kunnen gebruiken om het dieet te kickstarten!

Praat met je huisarts

Het is natuurlijk niet verplicht maar in sommige gevallen wel aan te raden. Wanneer je namelijk op problemen stuit tijdens het dieet, is het handig dat je huisarts op de hoogte is van jouw gewijzigde dieet.

Helaas is nog niet de hele medische wereld op de hoogte van de voordelen van een LCHF-dieet. Veel van de aangeleerde kennis is namelijk gebaseerd op (verouderde) onderzoeken waar men ervan uit gaat dat LCHF-diëten slecht zijn voor het menselijk lichaam. Gelukkig zijn er in de afgelopen decennia meerdere onderzoeken gedaan die dit ontkrachten en juist het tegenovergestelde aantonen.

Mocht het nodig zijn, dan kun je deze onderzoeken ook uitprinten en aan jouw arts overhandigen. Op deze manier help je niet alleen jezelf, maar ook je arts met het opdoen van kennis.

Er zijn geen regels

Laat je niet van de wijs brengen door de keto-puristen die je overal tegen komt die beweren dat je het niet goed doet, geen puur ketogeen dieet volgt, etc.

Er zijn namelijk geen echte regels voor een ketogeen dieet. Het gaat er namelijk om dat jij in een natuurlijke staat van ketose komt. Hoe je dit bereikt, en in deze staat blijft, kan voor iedereen anders zijn.

Het gaat erom dat jij iets doet waar jij je goed bij voelt.

Als er toch 1 regel moet zijn, dan is het dat je geen koolhydraten moet eten. Ook deze stelling is redelijk flexibel. De ene persoon komt namelijk al in een natuurlijke staat van ketose wanneer die minder dan 80 gram koolhydraten eet, de andere persoon pas wanneer deze minder als 30 gram koolhydraten binnen krijgt.

Een algemeen geaccepteerde richtlijn is dat je in het begin wilt proberen onder de 20 gram koolhydraten per dag te blijven. Met dusdanig weinig koolhydraten per dag geldt voor bijna iedereen dat ze snel in ketose komen.

Voor de rest geldt dat je alles mag eten, waar er de voorkeur is voor vet voedsel. In het begin maakt het namelijk niet zo heel veel uit wat de verhoudingen zijn voor de verschillende macronutriënten. Het gaat er om dat je lichaam afkickt van koolhydraten (suikers, zetmeel, tarwe).

Na verloop van tijd zal je steeds bekender worden met het dieet en ook makkelijker de richtlijn van 70% vet, 25% proteïnen en 5% koolhydraten behalen.

Let trouwens wel goed op dat je goed blijft drinken! Dit is essentieel bij het toepassen van dit dieet. Bij een ketogeen dieet is de lever namelijk verantwoordelijk voor de omzetting van vet naar ketonen. Wanneer je niet in ketose bent zal je lever dit niet doen en wordt deze minder belast.

Er komt met dit dieet dus veel meer druk te liggen op de lever, galblaas en uiteindelijk ook de nieren. Als je niet goed blijft drinken, zullen deze organen niet goed ‘doorgespoeld’ worden, waardoor je uiteindelijk nier- en/of galstenen kunt krijgen. Ook voor het aantal benodigde liters vocht is geen echte regel. Zelf vind ik het een goed startpunt om minstens 3 liter water te drinken, naast de reguliere koffie en thee. In totaal drink ik tussen de 4 en 6 liter vocht op een dag om er zo zeker van te zijn dat alles goed gehydrateerd blijft en alle afvalstoffen het uit het lichaam verdwijnen.

Tags// ,
Nieuwer// Fat Head Pizza
Ouder// Welkom